Bijsluiter NowID
Bijsluiter incassodienstverlening
In deze brief leggen we uit waarom je een aanmaning ontvangt. Een aanmaning is een brief waarin we je vragen om een achterstand alsnog te betalen. We leggen ook uit wat je rechten en plichten zijn.
Waarom ontvang ik een aanmaning?
Iemand vindt dat jij een geldbedrag moet betalen, maar dat heb je nog niet gedaan. Je hebt een aantal herinneringen ontvangen. Toch is het bedrag nog steeds niet betaald. Daarom ontvang je nu een aanmaning van ons. Wij zijn een incassodienstverlener en helpen bedrijven en personen als een achterstand niet wordt betaald. Je kunt met ons overleggen hoe je de achterstand wel kunt betalen.
Hoe betaal ik de achterstand?
Je kunt de achterstand op verschillende manieren betalen:
Online betalen met iDEAL
Wil je online betalen met iDEAL? Mail of bel ons dan. Ons mailadres en telefoonnummer staat in de aanmaning. Wij sturen je daarna een iDEAL-link, waarmee je veilig kunt betalen.
Online betalen via de bank
Je kunt het geld ook overmaken via de bank. Log in bij jouw bank en maak het bedrag over naar ons bankrekeningnummer. Dit rekeningnummer vind je in de aanmaning.
Contant betalen
Lukt online betalen echt niet? Dan mag je contant betalen. Wij kunnen je vragen om uit te leggen waar het contante geld vandaan komt. Dit moeten wij doen om fraude te voorkomen. Wij slaan jouw bewijs op in de administratie. Wil je contant betalen? Mail of bel ons dan.
Ik kan de achterstand niet betalen
Kun je de achterstand niet betalen? Dan kun je vragen of je het openstaande bedrag in delen mag betalen. Dat noemen we een betalingsregeling. Wij moeten dit altijd overleggen met degene die jij moet betalen. Op grond van de wet mag iemand een betalingsregeling weigeren. Dat staat in wetsartikel 6:29 BW.
Wil je een betalingsregeling? Mail of bel ons dan. We vragen je soms om een overzicht van je inkomsten, uitgaven en schulden.
Ik ben het niet eens met de aanmaning
Als je het niet eens bent met de aanmaning, bel of mail je met ons. Wij gaan in gesprek met degene die jij moet betalen om jouw standpunt te bespreken. Het incassotraject wordt dan op pauze gezet. Je krijgt vanzelf een reactie van ons of van degene die jij moet betalen.
Wat gebeurt er als ik niet betaal?
Als je niet betaalt, start degene die jij moet betalen misschien een gerechtelijke procedure. Deze aanmaning wordt dan neergelegd bij een deurwaarder en je krijgt een rechtszaak. Wil je hier meer over weten? Klik dan hier.
Je mag zelf kiezen of je met ons in gesprek gaat over deze aanmaning. Je mag het gesprek op elk moment stoppen en je hoeft ons niet in je eigen woning toe te laten. Dit heet vrijwilligheid.
Contact opnemen
Heb je vragen over de aanmaning of wil je een afspraak maken? Bel of mail ons dan. Onze contactgegevens staan in de aanmaning.
Heb je een klacht? Dan kun je een klacht indienen per mail of per brief. Onze contactgegevens staan in de aanmaning en onze klachtenprocedure staat uitgebreider op onze website. Komen wij samen niet tot een oplossing? Dan kun je jouw klacht doorgeven aan www.incassoklacht.nl. Zij behandelen jouw klacht volgens de geschillenregeling. Lees hier meer over de geschillenregeling.
Meer achterstanden? Vraag hulp.
Het is belangrijk om achterstanden onder controle te krijgen. Je kunt daarvoor tips vinden op www.nibud.nl en www.zelfjeschuldenregelen.nl. Kom je er niet uit? Meld je dan aan bij jouw gemeente. Zij kunnen je advies geven of helpen met een aanvraag voor schuldbemiddeling of schuldsanering. Dit heet een minnelijk traject. Wil je hier meer over weten? Klik dan hier.
Zie je geen uitweg meer en denk je aan zelfdoding? Er is altijd een oplossing! Bel gratis naar 0800- 0113 of ga naar www.113.nl om te chatten met iemand van Stichting 113 Zelfmoordpreventie. Zij helpen je.
Verwerking persoonsgegevens
Wij slaan de gegevens die je doorgeeft op in onze administratie. Dit heet een registratie. Zo kunnen we jouw geld ontvangen, weten we de status van het traject en kunnen we contact met je opnemen. Op deze registraties geldt de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Wil je dat we je gegevens verwijderen? Stuur dan een mail of brief met de gegevens die je wilt laten verwijderen. Via deze link vind je een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken. We hoeven je persoonsgegevens niet altijd te verwijderen. Bijvoorbeeld als je nog een achterstand moet betalen. Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier.
Disclaimer en auteursrecht
De inhoud van deze brief is met zorg samengesteld. Stichting NowID aanvaard op geen enkele manier aansprakelijkheid voor gevolgen van het gebruik van deze bijsluiter.
De inhoud van deze bijsluiter is eigendom van Stichting NowID. De bijsluiter mag niet worden gekopieerd, of gereproduceerd, behalve voor gebruik door incassodienstverleners die via NowID zijn aangesloten.