Klanten beoordelen ons met een

Wanbetaler of wanbetaling? Dit kun je het beste doen

Een wanbetaler. Als ondernemer of particulier kan je ermee te maken krijgen. Jij kunt hierdoor zélf in financiële problemen komen. Lees wat je moet doen.

Wat is een wanbetaler of wanbetaling?

Een wanbetaler is iemand die gebruikmaakt van een dienst of product maar hier niet voor betaalt. Dit kan een persoon of bedrijf zijn. De definitie van wanbetaler is voor iedereen anders. Er is namelijk geen vastgestelde grens wanneer iemand als wanbetaler wordt gezien. Een persoon of bedrijf is dus niet zomaar een wanbetaler.

Wanneer meerdere keren de betalingstermijn wordt overschreden, of wanneer telkens pas betaald wordt na het sturen van een tweede herinnering, is dit zorgwekkend. Je kunt dan spreken van notoire wanbetaling.

Er is geen vastgestelde grens wanneer iemand als wanbetaler wordt gezien.

Wanbetaling aanpakken – 5 tips

Als incassobureau hebben we veel ervaring met wanbetalers. Daarom hebben we 5 tips voor je op een rij gezet. Tips waarmee je wanbetaling kan voorkomen én tips over het omgaan met een wanbetaler.

  • Tip 1
    Kijk voordat je een dienst of product lever met wie je zaken gaat doen. Googel de persoon of het bedrijf, of controleer de bedrijfsregistratie bij de KvK.
  • Tip 2
    Hou jezelf aan vastgestelde termijnen. Wanneer je in een brief aangeeft dat de wanbetaler binnen vijf dagen moet betalen, laat dan niet pas enkele weken later wat van je horen als je geen betaling hebt ontvangen.
  • Tip 3
    Het is prima om een debiteur 1 of 2 kansen te geven. Maar durf ook stappen te ondernemen als de wanbetaler zijn afspraken niet nakomt. Schakel bijvoorbeeld incassobureau IncassoJuristen.nl in.

Daarom IncassoJuristen.nl

  • 9,1 / 10 waardering (935 reviews)
  • 90% zonder rechtszaak opgelost
  • Betrouwbaar: NVI-keurmerk
  • No-cure-no-pay incasso
  • Tip 4
    Houd een vaste betalingstermijn aan. Betalingstermijnen zijn afhankelijk van het type bedrijfstak, maar een betalingstermijn van dertig tot zestig dagen is gebruikelijk. Vermeld duidelijk in de algemene voorwaarden en op de nota wat de betalingstermijn is. Doe dit specifiek mogelijk: dus geen ’30 dagen’ maar ‘3 april 2021’.
  • Tip 5
    Wacht niet te lang met het sturen van een eerste schriftelijke betalingsherinnering. De kans wordt hierdoor groter dat de wanbetaler toch betaalt. Blijf beleefd en correct. Soms wíl de andere partij wel betalen, maar gaat dit gewoonweg niet. Wanneer het geld ook na de eerste betalingsherinnering niet binnen is, neem dan telefonisch contact op. Dit type contact is direct en hierdoor vaak efficiënt.

Wanneer het geld ook na de eerste betalingsherinnering niet binnen is, neem dan telefonisch contact op. Dit type contact is direct en hierdoor vaak efficiënt.

Blijf herinneringen sturen

Heb je nog altijd jouw geld niet ontvangen van de wanbetaler? Stuur dan de tweede schriftelijke betalingsherinnering, ook wel de veertiendagenbrief genoemd. Hiermee geef je de debiteur (wanbetaler) nog een laatste 14 dagen om toch te betalen. Geef in deze brief aan dat er incassokosten in rekening worden gebracht als er niet op tijd betaald wordt.

Voorbeeld laatste aanmaning

Download gratis onze voorbeeldbrief laatste aanmaning van IncassoJuristen.nl. Zo ben je verzekerd van een juridisch juiste brief.

Schakel een incassobureau in

Wanneer een betaling uitblijft, is het zinvol om een incassobureau in te schakelen. Onze gespecialiseerde juristen nemen de zaak van jou over. Jij hebt immers al genoeg tijd en geld verloren. Dien je openstaande betaling bij ons in.

Wat als de rekening dan nóg niet wordt betaald?

Je hebt een incassobureau ingeschakeld. Maar alsnog weigert de debiteur te betalen. In dat geval kan je er voor kiezen om een rechtszaak te starten tegen de wanbetaler.

Onze juristen hebben ruim 10 jaar proceservaring. Hierdoor hebben ze een goede kijk op de uitkomsten van het proces. Ze kunnen je aanraden óf juist afraden een rechtszaak te starten tegen de wanbetaler. Je ontvangt dus altijd eerlijk advies.

Jelle Jonker IntoCash - Profielfoto
Geplaatst op 31 juli 2020
Jelle Jonker
Incassospecialist en jurist

Stuur jij regelmatig facturen? Meld je aan en blijf bij.

Nieuwe incassowetgeving  ✔ Relevante adviezen Vonnissen in facturatie. Dit behandelen we in onze maandelijkse nieuwsbrief.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Start chatgesprek
Stuur een bericht